GIVEAWAY AND BLOGWALKING MOOD...

Monday, January 14

pantang larang orang tua dulu kala

mimi_atia | 6:16 PM | 0Comments |
Bismillahirrahmanirrahim




Orang tua zaman dulu kala memang banyak pantang larangnya. Kadang-kadang bila kita fikir memang sangat tak masuk akal. Tapi bila kita fikir dari sudut positif masuk akal jugak. Sekejap masuk akal sekejap tak masuk akal.


Kali nie aku hanya nak tulis pantang larang untuk yang sesiapa rasa dirinya seorang wanita atau perempuan tak kiralah sama ada pangkat kanak-kanak...muda remaja...anak dara...mak dara...mak datin dan yang sewaktu dengannya lah.


1) Dilarang menyanyi di dapur, nanti kahwin orang tua. 
--> kalau orang tua tu kaya berharta macam Donald Trumph aku rasa semua pakat duk berebut dan hari-hari duk nyanyi kat dapur tu...hahaha!!!


2) Dilarang menjahit di badan, nanti tidak lepas hutang. 
--> aku belum pernah lagi tengok orang jahit baju di badan tapi kalau jahit tepi kain hujung bawah yang koyak sampai paha sebab main kejar-kejar pernah lah jugak berdasarkan pengalaman aku sebagai guru


3) Dilarang makan leher ayam, nanti leher terkulai semasa duduk di pelamin.
--> alamak!!! tak kan lah kot??? tapi kalau pengantin duk jeling-jeling sambil senyum sipu-sipu dari awal majlis sampai habis majlis mungkin jugak lepas tu tetiba je leher pengantin lelaki terkulai manja atas bahu pengantin perempuan kan? hahaha!!!


4) Pantang bangun lewat, nanti sukar mendapat jodoh.
--> kenapa aku agak terasa ngan statement ni ek??? hahaha!!! betullah tu kot agaknya


5)Dilarang makan nasi kerak, nanti mendapat anak bodoh.
--> ade ke orang nak makan kerak nasi??? kebetulan plak nasi yang ditanak hari tu hangit adoiii...memang masaklah


6) Dilarang mencari kutu ditangga, nanti kahwin orang tua.
--> apa kena mengena cari kutu ngan kahwin orang tua ni??? 


7) Dilarang mencucuk jarum pada waktu malam, nanti didatangi sial.
--> nak cucuk jarum cucuklah siang-siang...tak pun cucuklah kat tempat terang jadi tak de lah jari yang kena cucuk nanti


8) Dilarang pakai baju basah, nanti badan naik kurap.
--> yang ni memang logik sebab kurap tu sejenis bakteria...dan bakteria memang cepat membiak di tempat yang lembab...jadi pakailah baju kering...kalau tak de baju jugak pinjamlah baju ayah ke...abang ke...kakak ke...susah-susah sangat tak payah pakai baju


9) Dilarang bercermin di depan cermin retak, nanti wajah pucat di malam pertama.
--> malam pertama sememangnya semua pengantin perempuan akan pucat kot...kenapa???paham-paham sendirilah (censored)


10) Pantang berbual di tangga, nanti dipinang orang di serambi rumah sahaja.
--> rumah zaman dulu adalah serambinya kat depan tu...tapi rumah zaman sekarang dah moden...serambi-serambi semua dah tak de dah...agak-agaknya kalau tak de serambi kat rumah kita kat mana tempat yang kita akan dipinang orang kalau camtu ek??? sama-sama kita fikirkan


11) Dilarang makan bertindih pinggan, nanti menjadi madu orang.
--> zaman dulu nak beli pinggan susah...anak pulak ramai berderet...jadi, janganlah makan sampai bertindih tiga empat pinggan nanti kesianlah adik-beradik lain nak makan pakai apa??? daun pisang??? orang zaman dulu pun ade standard jugaklah...ape kelasss makan guna daun pisang


12) Tak boleh sapu nasi pada waktu malam, nanti pendek rezeki.
--> bak kata pepatah 'sebutir beras ibarat setitik peluh petani' jadi jangan sapu je nasi tu tapi masuk dalam mulut sekali...tak baik membazir


13) Dilarang memotong kuku waktu malam, nanti datang sial.
--> siang-siang tak nak potong...waktu malam jugak nak potong kuku tu...kalau terpotong isi kuku baru menangis tak berlagu


14) Dilarang makan berubah tempat, nanti berkahwin ramai.
--> uishhh...syoklah boleh kawen ramai...kalau kaum adam ni mesti dah suka bebenor dah ni...hahaha!!! jadi, kalau makan tu statik je duduk kat situ...ni idok...tengah-tengah makan tetiba nampak aweks cun seksi duduk sorang-sorang terus bangun tarik kerusi duduk sebelah aweks cun tu


15) Dilarang meletak pinggan di tapak tangan ketika makan, dikhuatiri nanti akan merampas suami orang.  
--> kalau semua perempuan dalam dunia ni makan macam ni agak-agak suami sape yang diorang rampas??? hahaha!!!


Tetapi hakikat sebenarnya bukanlah begitu. Orang tua dulu-dulu cuma sangat tinggi nilai kesopanan, tata tertib dan sikap-sikap yang mencerminkan kita sebagai orang melayu yang tinggi adat resam serta budi bahasanya. Kita lihat semuanya dari sudut positif. 
Cth: elok ke seorang anak dara menyanyi terpekik terlolong di dapur sewaktu tengah memasak? malulah kalau jiran-jiran mendengarnya.


<<<<<<< BE POSITIVE >>>>>>>


                                                                                                                  

No comments: