GIVEAWAY AND BLOGWALKING MOOD...

Sunday, December 30

semester 6: penyediaan makanan

mimi_atia | 4:39 PM | 0Comments |
Bismillahirrahmanirrahim


Penyediaan makanan merupakan subjek minor yang paling dinanti- nantikan oleh kami. Hahaha!!! Kenapa??? Sebab sambil memasak kami dapat makan sekali gus dapat tapau segala bahan kering dan bahan basah yang tidak habis digunakan di dapur untuk dibawa pulang ke rumah dan seterusnya sambung pulak masak di rumah. 
Giler tak best kan. Hahaha!!! 

Untuk semester ini banyak sangat jenis makanan yang kami belajar masak. Antaranya ialah makanan barat, kuih tradisional, makanan untuk lunch dan banyak lagi lah. Kalau nak cerita kat sini memang sampai tahun depan pun tak habis. So, aku sertakan beberapa keping gambar makanan yang telah kami semua pelajari di dapur. Jeng...jeng...jeng... Kalau uolsss kecur air liur lihat segala makanan ini aku tidak akan bertanggungjawab ok. Hahaha!!!


fish fillet and chicken chop
(pandai- pandailah kowang bezakan yang mana ikan dan yang mana ayam. Hahaha!!!)

chicken cordon bleu
(aku ada sediakan resepi ni di ruangan RECIPE so silalah klik ok! ^__^)

congee a.k.a bubur je orang kite panggil
(aku ada sediakan resipi ni di ruangan RECIPE so silalah klik ok! ^_^)

nasi lemak sambal sotong + sambal udang

omellete
(ntah aku pun tak ingat apa nama dia sebenarnya...huuu)

capati + kari daging

pizza
(this is not pizza hut ok! Hahaha!!!)

(haa! yang ini aku lupa namanya apa tapi it's just like roti jew)

cream puff
(yang ini kami belum letak intinya lagi sebab baru masak uolsss)


Sekarang aku nak cerita pasal satu tugasan khas untuk kami memandangkan kami tak de exam untuk amali. Jadi, kami kena adakan satu festivel yang diberi nama sebagai 
"Food Heritage Festival". Kami dibahagikan kepada 16 kumpulan yang mana 8 kumpulan akan handle bahagian pameran dan lagi 8 kumpulan handle bahagian jualan. So, kumpulan aku pulak ditugaskan untuk buat pameran bagi masakan budaya orang cina. Hah!!! Memang sesuai sangatlah dengan aku yang memang kacukan cina ni. Hahaha... 
Cina sangat kau mimi oiii! 

Kami bercadang untuk pamerkan beberapa jenis masakan cina yang ada antaranya kami masak sendri dan ada yang kami beli di chinese restaurant. Kami juga ada pamerkan tentang pakaian budaya orang cina dan beberapa maklumat tentang masyarakat cina. So, tema gerai kami adalah warna MERAH yang mana warna ini memang sinonim dengan masyarakat cina. Aku sertakan beberapa keping gambar di bawah untuk tatapan korang.





mee wantan (beli di kedai cina...huuu)
tang yuan (haa! yang ini aku buat sendiri ok! Kelas kan?)

teh cina yang pelbagai perasa
(yang paling best adalah perisa mint...Huuu rasa nyaman je tekak)

teh cina 

yee sang (yang ini kawan aku yang buat sendiri)

telur dan limau sebagai hiasan ^__^ cantik tak telur warna-warni hijau, merah dan oren tu??
Itu adalah hasil rekaan aku. Huuu!!! Aku memang kreatif.
Telur yang ada tulisan kaligrafi cina itu adalah  nama semua ahli group kami.

No comments: