GIVEAWAY AND BLOGWALKING MOOD...

Monday, December 24

semester 5: pengeluaran tanaman buah-buahan

mimi_atia | 6:02 PM | 0Comments |
Bismillahirrahmanirrahim


Pengeluaran tanaman buah-buahan merupakan subject yang kami belajar tentulah tentang buah kan. Huuu... So, untuk subjek ni kami belajar teori tentang penanaman pelbagai jenis buah. Untuk amali pula, kami dikehendaki menanam beberapa jenis buah yang mana telah dibahagikan oleh prof kami sendiri. Kami dilarang keras memilih anggota kumpulan 
masing-masing sebab prof dah sedia pilih. Hukhuk... So, kumpulan aku ditugaskan untuk menanam pokok roselle jenis ape ntah aku dah lupa tapi yang pastinya roselle merah. Roselle ada dua jenis iaitu roselle merah dan roselle putih. Hayatilah jerih-perih kami sebagai petani buah. Beberapa keping gambar yang sempat di snap oleh kawan-kawan aku. 


proses membuat batas

proses pengapuran
anak pokok roselle dah tumbuh dan sedia untuk ditanam ke batas...yeayyy!!!

ni bukan action ok...ni betul-betul...erkk..aku kah itu??? (proses ambil data pokok)

apa benda si haris ni buat agaknya??? Bilang buah roselle agaknya.

Ok, selain daripada amali di ladang macam biasalah kos kami wajib akan ada lawatan walaupun tempat yang dilawati itu hanya beberapa langkah aje dari UPSI. Kali ni lawatan untuk subjek ni adalah ke Maran dan Lancang, Pahang di mana merupakan tempat yang paling luas nangka madu dan nangka mastura ditanam. Nyummm!!! 

Sedap giler. Lagi satu kalau korang nak taw di ladang nangka yang amat-amat luas ini pelakon si Rosyam Noor pun ada share taw. Beliau dah tak nak jadi pelakon agaknya tapi nak jadi peladang nangka yang sukses. 



Tadaa!!! Inilah gambar prof aku yang mana nangka mastura ini adalah hasil kajian beliau.
Masuk paper KOSMO terr...

No comments: