GIVEAWAY AND BLOGWALKING MOOD...

Saturday, December 15

semester 3: tanaman hiasan

mimi_atia | 12:00 AM | 0Comments |
Bismillahirrahmanirrahim


Tanaman hiasan merupakan subject yang best sebab yang ajar kami adalah profesor kesayangan kami. Hikhik... Tapi kan, yang paling tough dalam subjek ni adalah kami kena hafal hampir 100 nama saintifik pokok tanaman hiasan. Huhuhu...masak jugak woo nak kena hafal semua tu. Tapi apakan daya, nak seribu daya tak hendak seribu dalih. Anyway, in this subject we didn't have any amali sebab UPSI punya nurseri belum siap. Jadi, assingment kami ialah kami kena pusing satu kampus untuk kenal pasti setiap tanaman hiasan yang ada. Lagi satu hal, assignment yang paling mencabar akal, minda, fizikal, jasmani dan rohani kami ialah kami kena buat 'herbarium' sebanyak 50 jenis pokok yang mana satu group hanya dua ahli sahaja. Herbarium???? 

Ok, meh sini aku citer sikit pasal apa itu 'herbarium' sebenarnya. Herbarium ni adalah bahagian-bahagian pokok seperti daun, ranting, bunga dan akarnya yang kami harus keringkan dan tampal di atas kerta bersaiz A3 dan hasilnya lebih kurang akan jadi macam buku skraplah. Huhuhu...masak nak keringkan sebanyak 50 jenis tanaman hiasan siap kena tahu nama saintifiknya. Tapi tu semua tak jadi masalah sebab alhamdulillah kami dapat hantar assignment tu tepat pada masanya (tak de plak gambar skrap book tu) 

Ok, di bawah ni aku sertakan sedikitlah beberapa keping gambar untuk info berkenaan common name and scientific name for the tree. ◕‿◕ Have fun!!!  

<<common name: cempaka>>
<<scientific name: michelia champaca>>
<<common name: palma merah>>
<<scientific name: cyrtostachys renda>>

<<common name: janda merana>>
<<scientific name: salix babylonica>>

No comments: